Infolinia: 48 690 389 383
  • Zapraszamy do lektury

Info-magazyn

Marketing narracyjny: humanistyczny i kreacyjny
03 listopad 2014

„Jedna historia mówi więcej niż 1000 zapewnień.”
Annette Simmons

 
Marketing narracyjny funkcjonuje też pod takimi nazwami jak marketing opowieści, story marketing, storytelling, brand story. 

Ma długą historię. Jednak od blisko dziesięciu lat jest uznawany za lek na zmęczenie starymi formami marketingu – ilościowego, twardego, rzeczowo-przedmiotowego, technokratycznego.

 

Marketing z przyszłością

Już w 2008 roku badania , przeprowadzone wśród amerykańskich menadżerów [np. przez Ringera Thibodeau] , wykazały że:

– 63% badanych uważa, że klasyczne koncepcje pozycjonowania marki tracą na efektywności,
– 62% badanych poszukuje nowych metod budowania marki,
– 63% badanych sądzi, że sukces marki zależy od jej zdolności do rozwinięcia angażującej
narracji i używania silnych metafor,
44% badanych uważa, że storytelling będzie kluczowym zjawiskiem marketingowym w prowadzeniu biznesu.


Angażująca forma dzielenia się doświadczeniami

Mówiąc najogólniej, marketing narracyjny polega na tworzeniu i dystrybucji interesujących opowieści: o firmach i ich założycielach, o ich produktach
i usługach, o miejscach, o regionach…

Jest formą dzielenia się doświadczeniami, z założenia emocjonalną i oddziałującą na emocje, obliczoną na "wdrukowanie" w pamięć.  Funkcją marketingu narracyjnego  jest rynkowa perswazja, ale także emocjonalne przywiązywanie do marek i ich właścicieli, inspirowanie, motywowanie,  edukowanie, formułowanie pozytywnych przesłań, a w niektórych przypadkach – budowanie dedykowanej platformy społecznościowej współpracy. Warunek jest tylko jeden – opowiadane historie muszą być prawdziwe.

Marketing narracyjny odwołuje się do figur archetypowych, a więc odwiecznych i uniwersalnych. Odwołuje się też do symbolicznego języka archetypów. Równocześnie jednak jego przedmiotem są historie niepowtarzalne i niekopiowalne: o właścicielach/prezesach firmy,  jej pracownikach i klientach, o jej początkach, jej „punktach zwrotnych” (sukcesach lub porażkach). Wykorzystuje historie pochodzące od założycieli i kontynuatorów ich dzieła, liderów opinii, kontrahentów, klientów, a wreszcie związane  życiem  samego  produktu lub produktów.

Marketing narracyjny jest szczególnie dedykowany ludziom i firmom z przeszłością, z pasją, z innowacyjną receptą na życie czy biznes.

 

5 głównych zalet marketingu narracyjnego

 

• pozycjonowanie na rynku w  niepowtarzalny i naturalny sposób
• budowanie i podtrzymywanie więzi wewnętrznych i klienckich w oparciu
o  przywiązanie emocjonalne
• tworzenie spójnych narracji wizerunkowych: marka – produkt- komunikacja
• tworzenie  naturalnych i przyjaznych ram dla zaangażowania klientów w proces pozycjonowania marki i jej produktu/ produktów
• wnoszenie wartości dodanych: emocjonalnych, estetycznych, rozrywkowych, edukacyjnych

Źródła

Książki:
Fog K., Budtz Ch., Munch Ph., Blanchette S., Storytelling. Narracja
w reklamie i biznesie.
Saatchi&Saatchi 2013.
Kosson G., Podaj dalej, czyli jak stworzyć porywającą opowieśc dla marki. Słowa i Myśli 2013.
Mistewicz E., Marketing narracyjny. Jak budować historie, które sprzedają. Helion 2011.
Stączek M..Storytelling. Audiobook. EdisonTeam.pl 2014.

Artykuły:
Bokacki R. St., Zapomniana potęga opowieści : storytelling jako narzędzie komunikacji..
„Personel i Zarządzanie”, 2012, nr 10, s. 71−73.
Gruszka A., Storytelling − moda czy konieczność. „Marketing w Praktyce”, 2013, nr 5, s. 20−22.
Hajdas M., Dobrze opowiedziana marka.„Marketing w Praktyce”, 2010,
nr 9, s. 66−69.
Hajdas M.,Storytelling − nowa koncepcja budowania wizerunku marki
w epoce kreatywnej = Storytelling − a New Concept of Building a Brand Image in the Creative Economy."
Współczesne Zarządzanie = Contemporary Management Quarterly : the Journal of Scientific Community and Business Leaders", 2011, nr 1, s. 116−123.
Kosson G., Storytelling w służbie marki. „Marketing w Praktyce”, 2013,
nr 2, s. 6−8.
Potempa K., Marka zawsze opowiada. „Marketing w Praktyce”, 2013,
nr 3, s. 9−11.





















drukuj artykuł
Chwyty i triki opisów kategorii produktów
06 sierpień 2015
Język bezpośrednich korzyści to nie wszystko. Trzeba je... czytaj więcej
Lolcontent
17 listopad 2014
O  słownikowej i wirusowej karierze pewnego akronimu. czytaj więcej
9 wyróżników komunikacji blogowej
15 wrzesień 2015
Blog prowadzić każdy może, jeden lepiej, a drugi... czytaj więcej
Jak skupić uwagę, pozyskać dobre rekomendacje i linki
02 czerwiec 2015
Jeden z wypróbowanych sposobów budowania... czytaj więcej
6 korzyści z autorskiego słownika na WWW
11 maj 2015
Własne słowniki, leksykony czy terminarze publikuje na... czytaj więcej
Poleć znajomemu
Poleć naszą stronę i wyślij znajomemu linka na adres e-mail