Infolinia: 48 690 389 383
  • Zapraszamy do lektury

Info-magazyn

Copywriting a content marketing
15 lipiec 2015
Od jakiegoś czasu docierają do nas sygnały, że nie ma powszechnej jasności co do różnic pomiędzy copywritingiem a content marketingiem. Pora więc na parę szybkich wyjaśnień.

Copywriting

Można powiedzieć, że copywriting to słowne wspieranie sprzedaży. Obejmuje tworzenie sprzedażowych sloganów, nazw dla nowych produktów, dla organizacji i idei. Jego domeną jest też tworzenie treści ofert handlowych (ulotek, folderów, katalogów).

Copywriting internetowy zajmuje się również nazwami i opisami stron WWW, opisami produktów, nagłówkami i treściami mailingu. Zarówno klasyczny, jak
i internetowy copywriting jest organicznie związany z bezpośrednim pozycjonowaniem się na rynku – wyróżnianiem i odróżnianiem, z ofertowaniem.

 
Często przenośnie określa się copywriting jako słowną kreację, żonglerkę słowami, słowną jazdę, rodzaj językowego aperitifu. Jednak stawiając na słowną kreatywność i innowacyjność - oryginalność, zmysłowość, poczucie humoru, copywriter musi liczyć się ze strategią marketingową i z regułami komunikacji marketingowej. Przede wszystkim musi pamiętać o odpowiedniości, czyli dostosowaniu swojego marketingowego przekazu do reguł językowych (i szerzej – komunikacyjnych, czyli kulturowych) określonej grupy docelowej. A w przypadku publikacji sieciowej – do reguł i norm sieciowej widoczności (mówiąc wprost – optymalizacji dla wyszukiwarek*) i przyjazności dla ekranowego czytelnika. Musi także liczyć się z trybem ekranowego czytania.
 
Przedwojenny mistrz polskiego copywritingu – Melchior Wańkowicz, skądinąd klasyk polskiego reportażu – w przypadku reklamy produktów masowych stosował „test woźnych”. Pytając ich, jak odbierają gotowy komunikat, jakie emocje w nich wzbudza, sprawdzał czy ten komunikat posiada dostateczną siłę sprzedawczą (selling power).
 
Na poparcie zdania o konieczności dopasowywania treści reklamy słownej do konkretnej grupy docelowej, warto przypomnieć, że dziś – w czasach globalnej sprzedaży – nawet świetnie sprzedające slogany i przekazy marketingowe są przetwarzane na użytek klientów, którzy funkcjonują w innej kulturze. Zabieg ten określa się mianem transkreacji. Transkreacja to więcej niż przełożenie sloganu czy tekstu reklamowego, to dopasowanie go do kulturowej specyfiki rynku lokalnego, po to by przeszczepić tu oryginalny emocjonalny potencjał
i sens oraz zamysł źródłowego sloganu czy innych marketingowych przekazów.



 




Rys. 1 Copywriting w chmurze słów według Info-Office


Content marketing

Z kolei content marketing – wiązany dziś przede wszystkim z marketingiem internetowym (choć nie do końca jest ten związek usprawiedliwiony) – stawia w pierwszym rzędzie na budowanie wokół marki i jej produktów licznej i lojalnej publiczności. Stawia na budowanie dobrych i trwałych relacji przez zobiektywizowane, na ogół rozbudowane, a przede wszystkim – użyteczne treści.
 
Przy czym różne content marketingowe szkoły różnie interpretują „użyteczność”. Jedne łączą je z rozwiązywaniem praktycznych problemów, inne – z edukacją rynku czy z propagowaniem określonego stylu życia, jeszcze inne z dostarczaniem rozrywki. Content marketing nie odwołuje się do konkretnych produktów i usług, by je reklamować mniej lub bardziej bezpośrednio wyliczać korzyści, eksponować ich USP, czyli unikalną wartość oferty („Unique Selling Proposition” lub  Unique Selling Point”.)
 
Content marketing przede wszystkim zwraca uwagę na określone trendy, produkty, problemy i ich rozwiązania, itd… , przyciąga publiczność, zatrzymuje jej uwagę, „buduje opinię” wydawcy-firmy: przyjazn/y/a, dobrze zorientowan/y/a ¬ ekspert, pomocn/y/a, wirygodny/a/.

Content marketing jest zorientowany na tych, którzy omijają klasyczną reklamę, samodzielnie wyszukując i filtrując potrzebne im informacje rynkowe.


 

Copywriting i content marketing w praktyce


Porównajmy  tytuły komunikatów reklamowych i artykułów content marketingowych, najlepiej dla tego samego produktu. Niech będzie to strój kąpielowy X.

Copywriter będzie prawdopodobnie trzymał się konwencji:

Stroje kąpielowe X to nie stroje, to styl / Dostępne rozmiary…
Plażowa elegancja? Stroje kąpielowe X! / Dostępne rozmiary…
Z myślą o jeszcze doskonalszej sylwetce - stroje kąpielowe X./ Dostępne rozmiary …
Udany urlop? Stroje kąpielowe X./Dostępne rozmiary…
Albo nuda, albo strój kąpielowy X./ Dostępne rozmiary…
Bądź wyjątkowa na plaży. Kup strój kąpielowy X! / Dostępne rozmiary…

Tymczasem autor znajacy reguły content marketingu  raczej pomyśli o nagłówkach artykułów (Uwaga! Artykuł to ledwie jeden z formatów content marketingu.), które będą utrzymane mniej więcej w takiej stylistyce:

Trendy w modzie plażowej 2015 – najmodniejsze fasony, tkaniny, wzory! /Uwaga! Raczej do stosowania poza Siecią. Fraza „moda plażowa" jest rzadko wyszukiwana.)
Trendy w modzie plażowej 2015 – jaki wybrać?/ Uwaga! Jak wyżej…
Najmodniejsze stroje kąpielowe na lato 2015
Wygodne stroje kąpielowe
Stroje kąpielowe – 7 rzeczy, które trzeba wiedzieć przed zakupem
Stroje kąpielowe – jak dobrać do typu sylwetki?
Jak modnie nosić strój kąpielowy w tym sezonie?
ABC stylu: stroje kąpielowe
Stroje kąpielowe naszych prababek
Stroje kąpielowe w kinie
Stroje kąpielowe w literaturze
Stroje kąpielowe do 1000 zł




Zob. A. Tytkowska, Trafne słowa sprzedają. http://nf.pl/manager/trafne-slowa-sprzedaja,,51235,72
drukuj artykuł
Ważne rzeczy o marketingu, budowaniu marki i życiu
19 czerwiec 2015
Marketingowym spojrzeniem można obejmować o wiele więcej... czytaj więcej
Dlaczego warto prowadzić blog firmowy?
14 październik 2014
O korzyściach z prowadzenia bloga firmowego. czytaj więcej
Re: blogowanie w firmie
01 lipiec 2015
1. Z jakich powodów firma powinna prowadzić... czytaj więcej
Social media, marketing i content marketing
25 marzec 2015
Co jak co, ale komunikacyjne doświadczenia... czytaj więcej
Ceny treści dla Internetu. Raport z sieci
29 grudzień 2014
Rozpoznaniem objęto szeroki wachlarz tekstów... czytaj więcej
Poleć znajomemu
Poleć naszą stronę i wyślij znajomemu linka na adres e-mail