Infolinia: 48 690 389 383
  • Zapraszamy do lektury

Info-magazyn

Blook
11 październik 2015
Blook (z ang. blog +book) to książka, która powstała na podstawie blogu. Z blogowych postów, dopracowanych i opracowanych na użytek nieekranowego czytelnika można zredagować książkę: „dziennik z budowy”, storytelling, poradnik, przewodnik, wybór autorskich przepisów albo książkę naukową lub beletrystyczną.

O blogu, jako jednym z podstawowych narzędzi i formatów content marketingu pisałam wcześniej: o jego podstawowych cechach, o głównych pytaniach związanych z jego uprawianiem w firmie.

 

Blogowanie jako otwarty dziennik z budowy

Można więc treści bloga przetworzyć, zaktualizować i przystosować do nowego środowiska odbiorczego można z blogowych postów stworzyć książkę. Można też inaczej – założyć blog jako społecznościową stronę projektu badawczego, literackiego, artystycznego, edukacyjnego czy biznesowego z finałem w postaci książki. Blog wówczas może być narzędziem i przestrzenią testowania odbioru autorskich pomysłów, ich społecznościowego recenzowania komentowania, dopowiadania, korygowania, inspirowania.

Blog w roli narzędzia, które testuje odbiór, ściąga uwagę, angażuje w wydawniczy projekt wykorzystali między innymi autorzy, którzy dziś są klasykami literatury mówiącej o związkach ekonomii z mediami społecznościowymi, jak: Jeremy Wright autor Blogowania w biznesie… (pol.2007), Henry Jenkins autor Kultury konwergencji.. (pol. 2007), czy Chris Anderson, autor Długiego ogona… (2008). Anderson, autor bloga www.thelongtail, pisał: „podawałem czytelnikom niedopracowane, surowe tezy, będące próbą opisu choćby zmian zachodzących w zasadzie 80/20. Następnie czytelnicy przedstawiali w blogu lub e-mailach swoje opinie, które stanowiły dla mnie źródło wiedzy i inspiracji, pozwalające dopracować dane do teorii. Taka forma luźnej, niezobowiązującej burzy mózgów okazała się atrakcyjna dla średnio ponad 5 tys. czytelników dziennie” i dalej: „postanowiłem korzystać z formy blogu jako otwartego dziennika, w którym czytelnicy mogą zamieszczać swoje opinie i uczestniczyć w ten sposób w procesie naukowym”*.

Za pierwszy blook uchodzi User Interface Design for Programmers Joela Spolsky`ego (2001), oparty na blogu Joel on Software.

 

Polskie blooki

W Polsce też można zaobserwować proces wydawania książek w oparciu o blog. Dotychczas na podstawie blogów powstała literatura adresowana do bardzo różnych grup odbiorców: dzieci, dorosłych, wielbicieli beletrystyki, biografii artystycznych i felietonistyki uprawianej przez aktorów, kulinariów, porad urodowych, modowych, podróżniczych i na temat samego bloga. Pomiędzy 2010 i połową 2015 do odbiorców trafiło co najmniej 87 książek – adaptacji bloga lub vloga*.
 

Przykłady polskich blogo-książek

aalli, Świat według blondynki (2002), Krystian B., Amok (2003.), Krystyna Janda, www.małpa.pl (2004) i www.małpa 2pl (2005), Weronika R, Cichodajka.pl (2005), Paweł Klimczak, Jędrne kaktusy, (2007) i Ballada o chaosiku (2009) – na podstawie bloga prowadzonego pod pseudonimem Wawrzyniec Prusky, Tomasz Kwaśniewski, Dziennik ciężarowca (2007), Magda Umer i Andrzej Poniedzielski, Jak trwoga to do bloga (2008), Mikołaj Milcke, Gej w wielkim mieście (2011), Artur Andrus, Blog osławiony między niewiastami (2012) i Vietato fumare, czyli reszta z bloga i coś jeszcze (2014), Joanna Opiat-Bojarska, Blogostan (2012), Vesper_pl-Szminka na koszuli. Wojna na słowa (2013), Anna Sakowicz, Żółta tabletka (2014), Szepty dzieciństwa (2015), Złodziejka marzeń(2015).

* Chris Anderson, Długi ogon. Ekonomia przyszłości – każdy konsument ma głos. Wyd, Media-Rodzina 2008.**http://biznesoweinfo.pl/87ksiazek-polskich-blogerow-i-vlogerow/

Anna Tytkowska
drukuj artykuł
Z prahistorii Google
01 grudzień 2014
Dla dodania otuchy wszelkim innowatorom. czytaj więcej
Ludzka Pandora
22 marzec 2015
Sieć psychograficzna, czyli marzenie o idealnej sieci... czytaj więcej
Dooced
20 październik 2014
Z historii, natury i używania Twittera
23 listopad 2014
Jesteś nikim, jeśli nie ma cię na Twitterze? czytaj więcej
Romantyczna idea bloga
11 maj 2015
Idea bloga liczy ponad 178 lat. czytaj więcej
Poleć znajomemu
Poleć naszą stronę i wyślij znajomemu linka na adres e-mail