Teksty użytkowe muszą być przejrzyste. Już w 1952 roku Amerykanin Robert Gunning stworzył tekstowy indeks przejrzystości, nazywany popularnie indeksem FOG (także indeksem czytelności, prostoty, zwyczajności czy zamglenia).
Język prosty, tj. o niskim indeksie FOG, zalecany jest w praktykach komunikacyjnych instytucji, urzędów, firm w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i wielu państwach europejskich. Jest uważany za pierwszy krok do sukcesów tekstów sprzedażowych i wizerunkowych.
Indeks FOG jest wyliczany ze stosunku słów oraz zdań trudnych
i łatwych. Według Gunninga w angielskim trudne słowa to te, które zawierają więcej niż trzy sylaby. W języku polskim za słowa złożone można uznać te, które składają się z 4 sylab.
Polską wersję indeksu czytelności czy też mglistości tekstu stworzyli twórcy aplikacji www.logios.pl - językoznawcy z Pracowni Prostej Polszczyzny Uniwersytetu Wrocławskiego oraz inżynierowie lingwistyczni z Politechniki Wrocławskiej. Sformułowali podstawy polskiego „Plain Language” – prostego języka urzędowego i medialnego, adresowanego do ogółu społeczeństwa.
Stopień przejrzystości (czytaj pełnej lub częściowej dostępności) stworzonego tekstu można obliczyć samodzielnie, korzystając ze wzoru:
Aby uzyskać dostęp skontaktuj się z Info -Office ...