Infolinia: 48 690 389 383
  • Zapraszamy do lektury

Info-magazyn

Indeks FOG
29 październik 2014

Teksty użytkowe muszą być przejrzyste. Już w 1952 roku Amerykanin Robert Gunning stworzył tekstowy indeks przejrzystości, nazywany popularnie indeksem FOG (także indeksem czytelności, prostoty, zwyczajności czy zamglenia).

Język prosty, tj. o niskim indeksie FOG, zalecany jest w praktykach komunikacyjnych instytucji, urzędów, firm w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie  i wielu państwach europejskich. Jest uważany za pierwszy krok do sukcesów tekstów sprzedażowych i wizerunkowych.

 

Indeks FOG jest wyliczany ze stosunku słów oraz zdań trudnych
i łatwych. Według Gunninga w angielskim trudne słowa to te, które zawierają więcej niż trzy sylaby. W języku polskim za słowa złożone można uznać te, które składają się z 4 sylab.


Polską wersję indeksu czytelności czy też mglistości tekstu stworzyli twórcy aplikacji www.logios.pl - językoznawcy z Pracowni Prostej Polszczyzny Uniwersytetu Wrocławskiego oraz inżynierowie lingwistyczni z Politechniki Wrocławskiej. Sformułowali podstawy polskiego „Plain Language” – prostego języka urzędowego i medialnego, adresowanego do ogółu społeczeństwa.


Stopień przejrzystości (czytaj pełnej lub częściowej dostępności) stworzonego tekstu można obliczyć samodzielnie, korzystając ze wzoru:




Aby uzyskać dostęp skontaktuj się  z Info -Office ...
Mody w roli wskaźników ekonomicznych?
07 listopad 2014
Moda i wzrost zakupów gier w roli wskaźników... czytaj więcej
Blook
11 październik 2015
Blook (z ang. blog +book) to książka, która... czytaj więcej
Z historii, natury i używania Twittera
23 listopad 2014
Jesteś nikim, jeśli nie ma cię na Twitterze? czytaj więcej
Syndrom hameliński
24 kwiecień 2014
Syndrom hameliński czytaj więcej
Slactywizm
05 luty 2015
O słowotwórczej (i nie tylko!) sile Facebooka. czytaj więcej
Poleć znajomemu
Poleć naszą stronę i wyślij znajomemu linka na adres e-mail