Infolinia: 48 690 389 383
  • Zapraszamy do lektury

Info-magazyn

Ile kosztuje dobra e-treść
09 grudzień 2014

 

Stworzenie dobrej internetowej treści jest  jedną ze sztuk stosowanych. Wymaga nie tylko „lekkości pióra” – jak chcieliby niektórzy zleceniodawcy. Potrzeba tu wiele nabytych i wciąż ćwiczonych sprawności autorsko-wydawniczych, szlifowanych w różnych gatunkach wypowiedzi i w różnych kanałach ich publikacji, jak media własne czy media zewnętrzne, w tym portale społecznościowe, newslettery, itp…
 

Co więcej, nawet  dobra praktyka dziennikarska (czy inna związana
z  komunikacją  w mediach klasycznych) nie daje gwarancji, że stworzona treść będzie skuteczna, czyli  widzialna tj. odsłaniana przez Google (oraz inne wyszukiwarki) i  czytana, „lajkowana”, rozsiewana, w efekcie – naturalnie promowana w sieci.


Nawet najlepszy  tekst,  napisany i skomponowany bez znawstwa reguł rządzących widocznością sieciowych treści i czytaniem w sieci,  pozostanie niezauważony dla większej publiczności.
 

Opłata za podwójne kompetencje
 

Autor treści internetowych  musi sam  być redaktorem własnych tekstów i  ich sieciowym promotorem. Już na etapie ich pisania musi brać pod uwagę:

  • ekranowy  odbiór  tworzonych treści (specyfikę czytelnictwa ekranowego),
  • wymagania  internetowych wyszukiwarek, które z góry selekcjonują  pozytywnie lub negatywnie pewne treści (zwłaszcza jeśli  tekst nie funkcjonuje w ramach dobrze wypozycjonowanego portalu i nie korzysta ze wsparcia doświadczonej e-redakcji).


Poza tym  autor internetowych treści  musi myśleć o  przydatności swojego tekstu dla zakładanej publiczności, jego rzetelności, unikatowości (prawdziwej, a nie tylko pozorowanej innym szykiem wypowiedzenia tekstu czy słów kluczowych!), zdolności do angażowania.
 

Za co  jeszcze się płaci


Kalkulując cenę publikacji bierze się pod uwagę także:

  • wielkość  tekstu

Mierzy się ją w znakach lub słowach. Mierząc tekst znakami bierze się pod uwagę również spacje. Zwykle  stosuje się tu  pojęcie strony rozliczeniowej (strony maszynopisu SM) –  1000 znaków ze spacjami lub 1600 znaków ze spacjami czy 1800 znaków. Indywidualiści wyceniają znak.

  • źródła, na których tekst ma być zbudowany

Tu  wchodzą w grę źródła powierzone przez zleceniodawcę  lub własne. O ile dobre  źródła powierzone mogą wymagać tylko e-redakcji, o tyle ich brak nakłada na autora  treści znalezienie  dobrych,  sprawdzonych, wiarygodnych źródłowo i unikatowych informacji. Wszak nic tak nie szkodzi tekstowi jak ogólnikowość czy brak oryginalności – sprowadzający  go do roli jeszcze jednej  treści „wyskrobanej” z sieci czy "zmiksowanej"
z założonego  zestawu słów kluczowych.

  • wymagania wydawcy

Miejsce publikacji, jego właściciele  i audytorium  wyraźnie wpływają na koszt publikacji, zwłaszcza w przypadku nowych zleceniodawców i zadań przygotowania treści dla wydawców publikacji specjalistycznych. Generalnie można założyć, że im bardziej "specjalistyczne"  miejsce publikacji, tym staranniejsza musi być faza jej przygotowania: zebrania informacji, ich uwierzytelnienia i analitycznego opracowania.

Na osobną uwagę i cenę zasługują publikacje  złączone z projektami promocyjno-sprzedażowymi, gdzie  koszt usługi obejmuje koszty współpracy z innymi uczestnikami projektu (zwłaszcza z grafikami).

  • intensywność i  zakładaną długość  współpracy

Dłuższa i stała współpraca oparta np. o miesięczny,  kwartalny czy półroczny abonament obniża koszt usługi, pozwalając na komfort pracy w rozpoznanym środowisku, z rozłożonym w czasie terminem realizacji, a także  na uśrednienie kosztów  wytworzenia treści .

  •  termin realizacji/ standardowy, ekspresowy, weekendowy

Jak w każdej branży, usługi ekspresowe są droższe – nawet o 25%.

  •  gwarantowaną ilość  poprawek  na życzenie klienta
  •  gwarantowaną korektę   redakcyjną

W przypadku publikacji w  portalach redagujących publikowane treści, ta usługa może okazać się zbyteczna.

Zwykle osobno wycenia się doradztwo.

W kolejnym odcinku artykułu opublikujemy orientacyjny cennik  za treści przeznaczone do publikacji w Internecie.

drukuj artykuł
Lolcontent
17 listopad 2014
O  słownikowej i wirusowej karierze pewnego akronimu. czytaj więcej
Jak skupić uwagę, pozyskać dobre rekomendacje i linki
02 czerwiec 2015
Jeden z wypróbowanych sposobów budowania... czytaj więcej
6 argumentów w obronie marketingu narracyjnego
08 wrzesień 2015
O narracjach w  twardym biznesie ... czytaj więcej
Marketing narracyjny: humanistyczny i kreacyjny
03 listopad 2014
O powodach, dla których warto zainwestować w... czytaj więcej
9 wyróżników komunikacji blogowej
15 wrzesień 2015
Blog prowadzić każdy może, jeden lepiej, a drugi... czytaj więcej
Poleć znajomemu
Poleć naszą stronę i wyślij znajomemu linka na adres e-mail