Infolinia: 48 690 389 383
  • Zapraszamy do lektury

Info-magazyn

Ile kosztuje dobra e-treść
09 grudzień 2014

 

Stworzenie dobrej internetowej treści jest  jedną ze sztuk stosowanych. Wymaga nie tylko „lekkości pióra” – jak chcieliby niektórzy zleceniodawcy. Potrzeba tu wiele nabytych i wciąż ćwiczonych sprawności autorsko-wydawniczych, szlifowanych w różnych gatunkach wypowiedzi i w różnych kanałach ich publikacji, jak media własne czy media zewnętrzne, w tym portale społecznościowe, newslettery, itp…
 

Co więcej, nawet  dobra praktyka dziennikarska (czy inna związana
z  komunikacją  w mediach klasycznych) nie daje gwarancji, że stworzona treść będzie skuteczna, czyli  widzialna tj. odsłaniana przez Google (oraz inne wyszukiwarki) i  czytana, „lajkowana”, rozsiewana, w efekcie – naturalnie promowana w sieci.


Nawet najlepszy  tekst,  napisany i skomponowany bez znawstwa reguł rządzących widocznością sieciowych treści i czytaniem w sieci,  pozostanie niezauważony dla większej publiczności.
 

Opłata za podwójne kompetencje
 

Autor treści internetowych  musi sam  być redaktorem własnych tekstów i  ich sieciowym promotorem. Już na etapie ich pisania musi brać pod uwagę:

  • ekranowy  odbiór  tworzonych treści (specyfikę czytelnictwa ekranowego),
  • wymagania  internetowych wyszukiwarek, które z góry selekcjonują  pozytywnie lub negatywnie pewne treści (zwłaszcza jeśli  tekst nie funkcjonuje w ramach dobrze wypozycjonowanego portalu i nie korzysta ze wsparcia doświadczonej e-redakcji).


Poza tym  autor internetowych treści  musi myśleć o  przydatności swojego tekstu dla zakładanej publiczności, jego rzetelności, unikatowości (prawdziwej, a nie tylko pozorowanej innym szykiem wypowiedzenia tekstu czy słów kluczowych!), zdolności do angażowania.
 

Za co  jeszcze się płaci


Kalkulując cenę publikacji bierze się pod uwagę także:

  • wielkość  tekstu

Mierzy się ją w znakach lub słowach. Mierząc tekst znakami bierze się pod uwagę również spacje. Zwykle  stosuje się tu  pojęcie strony rozliczeniowej (strony maszynopisu SM) –  1000 znaków ze spacjami lub 1600 znaków ze spacjami czy 1800 znaków. Indywidualiści wyceniają znak.

  • źródła, na których tekst ma być zbudowany

Tu  wchodzą w grę źródła powierzone przez zleceniodawcę  lub własne. O ile dobre  źródła powierzone mogą wymagać tylko e-redakcji, o tyle ich brak nakłada na autora  treści znalezienie  dobrych,  sprawdzonych, wiarygodnych źródłowo i unikatowych informacji. Wszak nic tak nie szkodzi tekstowi jak ogólnikowość czy brak oryginalności – sprowadzający  go do roli jeszcze jednej  treści „wyskrobanej” z sieci czy "zmiksowanej"
z założonego  zestawu słów kluczowych.

  • wymagania wydawcy

Miejsce publikacji, jego właściciele  i audytorium  wyraźnie wpływają na koszt publikacji, zwłaszcza w przypadku nowych zleceniodawców i zadań przygotowania treści dla wydawców publikacji specjalistycznych. Generalnie można założyć, że im bardziej "specjalistyczne"  miejsce publikacji, tym staranniejsza musi być faza jej przygotowania: zebrania informacji, ich uwierzytelnienia i analitycznego opracowania.

Na osobną uwagę i cenę zasługują publikacje  złączone z projektami promocyjno-sprzedażowymi, gdzie  koszt usługi obejmuje koszty współpracy z innymi uczestnikami projektu (zwłaszcza z grafikami).

  • intensywność i  zakładaną długość  współpracy

Dłuższa i stała współpraca oparta np. o miesięczny,  kwartalny czy półroczny abonament obniża koszt usługi, pozwalając na komfort pracy w rozpoznanym środowisku, z rozłożonym w czasie terminem realizacji, a także  na uśrednienie kosztów  wytworzenia treści .

  •  termin realizacji/ standardowy, ekspresowy, weekendowy

Jak w każdej branży, usługi ekspresowe są droższe – nawet o 25%.

  •  gwarantowaną ilość  poprawek  na życzenie klienta
  •  gwarantowaną korektę   redakcyjną

W przypadku publikacji w  portalach redagujących publikowane treści, ta usługa może okazać się zbyteczna.

Zwykle osobno wycenia się doradztwo.

W kolejnym odcinku artykułu opublikujemy orientacyjny cennik  za treści przeznaczone do publikacji w Internecie.

drukuj artykuł
Content, kontent, treść czy zawartość?
09 kwiecień 2015
Choć trend content marketingowy rozwija się na świecie... czytaj więcej
Recepta na optymalizację tekstów
01 grudzień 2014
Jak pisać,  aby sieciowe treści były optymalne? czytaj więcej
Opisy produktów, czyli skuteczne sprzedawanie
30 lipiec 2015
Wyobrażacie sobie sklep internetowy z samymi zdjęciami,... czytaj więcej
9 wyróżników komunikacji blogowej
15 wrzesień 2015
Blog prowadzić każdy może, jeden lepiej, a drugi... czytaj więcej
Copywriting a content marketing
15 lipiec 2015
O opywritingu i content marketingu  - w telegraficznym... czytaj więcej
Poleć znajomemu
Poleć naszą stronę i wyślij znajomemu linka na adres e-mail