Infolinia: 48 690 389 383
  • Zapraszamy do lektury

Info-magazyn

Evergreen content, czyli wiecznie aktualny
09 lipiec 2015
Któż nie marzy o długiej aktualności stworzonego contentu? Taki content ma w języku angielskim nawet specjalną nazwę – evergreen content. Evergreen, czyli wiecznie zielony, a mówiąc wprost – długo żyjący, długo aktualny. I choć dziś, w czasach ciągłego przepływu idei i różnych treści, długie życie treści może się wydawać niemożliwe, to jednak istnieją teksty – tematy i formaty, które mają wydłużony cykl życia. Co więcej – niektóre z tych treści mogą być niemal ciągle aktualizowane i rozwijane. Mogą też być przedstawiane w nowych formatach – w trybie recyklingu i publikowane w nowych kanałach.



Rys.1. Evergreen content, czyli wiecznie aktualny

 

Treści długo żyjące jako podstawa content marketingu

To właśnie treści długo żyjące powinny stanowić kościec publikacji we własnych mediach – na stronach WWW czy na blogach, zapewniając wydawcom stały lub wzmożony cyklicznie ruch, a w konsekwencji: coraz lepszą widoczność w popularnych wyszukiwarkach, większy społeczny zasięg i rozpoznawalność. Mówiąc inaczej, treści wiecznie zielone są doskonałym narzędziem do budowania internetowej widoczności, publiczności, marki i w finalnym efekcie –  biznesu.

Content wiecznie zielony to przeciwieństwo contentu błyskotliwie aktualnego. Ten ostatni tworzą: newsy i treści czysto informacyjne, statystyki i raporty liczbowe, artykuły i inne publikacje dotyczące najświeższych trendów lub mód czy jednorazowych wydarzeń. Choć oczywiście życie każdej z tych treści można przedłużyć przez obramowanie ich ciekawym kontekstem, na przykład historycznym czy porównawczym.

O prawach rządzących żywotnością treści najlepiej informują dane o ich oglądalności, w tym informacje zwrotne od czytelników i o podejmowanych przez nich działaniach.

 

Wiecznie aktualne tematy

O wiecznie aktualnych treściach można mówić biorąc pod uwagę wiecznie aktualne tematy i formy oraz wiecznie zielony styl. Do tematów bez daty ważności należą z pewnością:
• miłość i romansowanie,
• jedzenie,
• finanse /oszczędzanie pieniędzy,
• rodzicielstwo,
• odchudzanie,
• praca i kariera,
• opieka.

Nie przypadkowo więc popularnością cieszą internetowe „wyspy”  strony WWW, blogi, fora, dedykowane tym właśnie tematom.

Do aktualnych zawsze treści należą treści, które zaskakująco inaczej ujmują znane problemy czy tematy, a także – co ważne w content marketingu   wypełniające „białe plamy” na mapie treści związanych z daną branżą.  

 

Wiecznie aktualne  formaty

Jakie są wiecznie aktualne formaty? Nie ma tu jednej uniwersalnej odpowiedzi. Łączą się one z 4 podstawowymi motywacjami skłaniającymi firmy i organizacje do publikowania własnych treści, jak: rozwiązywanie stałych klienckich problemów (Jak, gdzie, kiedy?), edukacja (Co, skąd, dlaczego?), odsyłanie do pomocnych zasobów i narzędzi (zestawienia, opisy, testy, porównania), oferowanie treści oszczędzających czas lub filtrujących wybory (przeglądy, zestawienia, porównania, omówienia, recenzje).

Przedstawione motywacje publikacji własnych treści mogą byś realizowane w takich uniwersalnych formatach, jak:
  • porady i wskazówki,
  • przepisy, recepty, ściągawki, listy działań czy rzeczy najistotniejszych,
  • przewodniki,
  • słowniczki, słowniki, leksykony,
  • oryginalne historie produktów i usług,
  • interesujące historie branżowe,
  • humorystyczne „obrazki” z branży,
  • własne historie biznesowe.
     
Bardzo ważne jest aktualizowanie i konwertowanie contentu, dbanie o to by opublikowane treści były „w relacji” do podobnych tematycznie i problemowo publikacji. Aktualizacje treści są, niestety, koniecznością. Tak jak nienachalne przypominanie o ich obecności - okazjonalne, okolicznościowe.
 

Wiecznie zielony styl

Eksperci, klienci i zdrowy rozsądek podpowiadają, że aby cieszyć się długim życiem wydawanych treści należy unikać:
  • posługiwania się eksperckim językiem,
  • używania języka zbyt technicznego,  
  • podejmowania zbyt szerokich tematów (takie treści z czasem mogą być docenione, ale z dużym prawdopodobieństwem zostaną odrzucone przez początkujących czytelników)
  • podejmowania zbyt ogólnych tematów, Internet lubi konkret, treści przejrzyste, które nadają się do szybkiego zastosowania,
  • pisania bez pamiętania o SEO, o słowach i frazach kluczowych,
    o zoptymalizowanych nagłówkach


     
Wypracowanie linii i konkretnych uniwersalnych treści internetowych jest bardzo cenne. Nie znaczy to jednak, że wszystkie publikowane treści powinny mieć taki charakter. Treści o krótkotrwałej aktualności są także potrzebne. Żyją krócej, ale intensywniej. Najlepsza strategia content marketingowa opiera się na połączeniu obu typów treści - aktualnych i „wiecznie zielonych”.
drukuj artykuł
Recepta na optymalizację tekstów
01 grudzień 2014
Jak pisać,  aby sieciowe treści były optymalne? czytaj więcej
Opis kategorii produktu
07 sierpień 2015
Jeden z naszych autorskich opisów kategorii produktu... czytaj więcej
6 korzyści z autorskiego słownika na WWW
11 maj 2015
Własne słowniki, leksykony czy terminarze publikuje na... czytaj więcej
Marketing narracyjny, czyli jak się wyróżnić z tłumu
07 wrzesień 2015
Opowiadanie własnych  historii i eksportowanie ich w... czytaj więcej
Krystyna Janda, czyli bizneswoman z blogiem
16 październik 2014
O blogowym wspieraniu marki osobistej i firmy. czytaj więcej
Poleć znajomemu
Poleć naszą stronę i wyślij znajomemu linka na adres e-mail