Infolinia: 48 690 389 383
  • Zapraszamy do lektury

Info-magazyn

Content, kontent, treść czy zawartość?
09 kwiecień 2015

Choć trend content marketingowy rozwija się na świecie znakomicie, w Polsce wciąż nie brakuje niejasności, co do definicji i zakresu "content marketingu". Mnożą się też wątpliwości wokół  samej nazwy, jaka powinna być używana dla działań  z nim utożsamianych.
 

Content marketing niejedno ma imię


Często pojawia się pytanie: Czy angielska nazwa „content marketing” jest dobra dla określenia działań polskich firm dedykowanych polskim firmom? A może lepiej posługiwać się po prostu nazwą marketing internetowy, kontent marketing albo marketing treści. A może marketing zawartości? 
 

Praktyki są różne


Nazwa marketing internetowy nie jest zbyt odpowiednia, bo nie koncentruje się na treściowej istocie tego marketingu. A przecież pojęcie content marketing narodziło się właśnie dla odróżnienia od innych form internetowych działań wokół marki (czy na rzecz marki) tych, które oparte są na  szczególnych treściach: wartościowych,  budujących rozpoznawalność, zasięg, autorytet... Dodajmy, że idzie tu o treści w szerokim tego słowa znaczeniu, ale zawsze współwystepujące z użytecznym słowem. No i warto jeszcze dodać i to, że  strategie content marketingowe  mają mają długą przedinternetową historię.

Co do tego czy używać form spolszczonych, czy znanych powszechnie zdania bywają różne. Natalia Hatalska – często cytowana blogerka, związana z branżą mediów i nietypowej reklamy – konsekwentnie używa nazwy kontent marketing. Jej pojmowanie kontentu jest bliskie temu, które wykreowała na swój użytek branża wydawnicza. Kontent jest tutaj utożsamiany z treścią, zawartością.

Gest Hatalskiej powtarzają inni, intuicyjnie lub z pełną świadomością. Z dbałości o polszczyznę lub w nadziei, że dzięki związaniu swojej praktyki z kontentem
(a nie konkurencyjnym i obcym contentem) łatwiej będzie im pozycjonować swoje strony WWW, a tym samym „uwidaczniać” swoją ofertę.

Pewien problem stanowi fakt, że słowo kontent ma w polszczyźnie mocne swoje pierwotne znaczenie – zadowolony, zbudowany, rozweselony, rad. Zresztą czyż poważna część treści publikowanych w mediach społecznościowych (choćby na Facebooku) to nie swoista kontentologia, obliczona na wywoływanie dobrego samopoczucia i różnych odmian śmiechu: od półuśmieszku do rechotu?

Są jeszcze tacy, którzy naprzemiennie używają słów: content marketing
i kontent marketing, nie przejmując się zbytnio brakiem terminologicznej jednolitości w swoich tekstach i opisach swoich WWW. To specjaliści od SEO.

 

Gdzie jest racja?


Ani Google, ani komunikacja internetowa nie lubią językowej mglistości: wieloznaczności słów i fraz, ich nadmiernej długości (nie więcej niż 4 sylaby to jest to!), statystycznej nierozpoznawalności. Indywidualne gusty i inne szlachetne względy (na przykład obrona polszczyzny) muszą w komunikacji za pośrednictwem Google i jej partnerów ustąpić miejsca regułom skuteczności.
A termin content marketing i jego pole skojarzeniowe stają się  coraz bardziej rozpoznawalne także na naszym polskim podwórku i termin ten zdecydowanie dominuje nad innymi – bliskoznacznymi.


Poniżej kilka graficznych argumentów mówiących  o dominacji content marketingu w zapytaniach  użytkowników  Internetu:

Rys.1 Popularność frazy content marketing 2004 - 2015: USA – Anglia – Polska.



Źródło: http://www.google.pl/trends

Rys.2 Popularność fraz content marketing, kontent marketing, marketing treści odnotowana przez Google 2013 - 2015: Polska. 



Źródło: http://www.google.pl/trends

 Rys.3 Popularność  fraz content marketing, kontent marketing, marketing treści i zawartości  sporządzona przez Google na użytek kampanii reklamowych.

drukuj artykuł
6 korzyści z unikatowych treści na firmowej WWW
25 maj 2015
Po co małej i lokalnej firmie strona WWW i po co jej... czytaj więcej
Czy można zdobyć pozycję w Internecie z dnia na dzień?
18 grudzień 2014
„Wyszukiwarka to dzisiejszy odpowiednik poczty lub... czytaj więcej
Evergreen content, czyli wiecznie aktualny
09 lipiec 2015
Choć dziś, w czasach ciągłego przepływu idei i... czytaj więcej
Opisy produktów, czyli skuteczne sprzedawanie
30 lipiec 2015
Wyobrażacie sobie sklep internetowy z samymi zdjęciami,... czytaj więcej
Marketing narracyjny: humanistyczny i kreacyjny
03 listopad 2014
O powodach, dla których warto zainwestować w... czytaj więcej
Poleć znajomemu
Poleć naszą stronę i wyślij znajomemu linka na adres e-mail