Infolinia: 48 690 389 383
  • Zapraszamy do lektury

Info-magazyn

Content, kontent, treść czy zawartość?
09 kwiecień 2015

Choć trend content marketingowy rozwija się na świecie znakomicie, w Polsce wciąż nie brakuje niejasności, co do definicji i zakresu "content marketingu". Mnożą się też wątpliwości wokół  samej nazwy, jaka powinna być używana dla działań  z nim utożsamianych.
 

Content marketing niejedno ma imię


Często pojawia się pytanie: Czy angielska nazwa „content marketing” jest dobra dla określenia działań polskich firm dedykowanych polskim firmom? A może lepiej posługiwać się po prostu nazwą marketing internetowy, kontent marketing albo marketing treści. A może marketing zawartości? 
 

Praktyki są różne


Nazwa marketing internetowy nie jest zbyt odpowiednia, bo nie koncentruje się na treściowej istocie tego marketingu. A przecież pojęcie content marketing narodziło się właśnie dla odróżnienia od innych form internetowych działań wokół marki (czy na rzecz marki) tych, które oparte są na  szczególnych treściach: wartościowych,  budujących rozpoznawalność, zasięg, autorytet... Dodajmy, że idzie tu o treści w szerokim tego słowa znaczeniu, ale zawsze współwystepujące z użytecznym słowem. No i warto jeszcze dodać i to, że  strategie content marketingowe  mają mają długą przedinternetową historię.

Co do tego czy używać form spolszczonych, czy znanych powszechnie zdania bywają różne. Natalia Hatalska – często cytowana blogerka, związana z branżą mediów i nietypowej reklamy – konsekwentnie używa nazwy kontent marketing. Jej pojmowanie kontentu jest bliskie temu, które wykreowała na swój użytek branża wydawnicza. Kontent jest tutaj utożsamiany z treścią, zawartością.

Gest Hatalskiej powtarzają inni, intuicyjnie lub z pełną świadomością. Z dbałości o polszczyznę lub w nadziei, że dzięki związaniu swojej praktyki z kontentem
(a nie konkurencyjnym i obcym contentem) łatwiej będzie im pozycjonować swoje strony WWW, a tym samym „uwidaczniać” swoją ofertę.

Pewien problem stanowi fakt, że słowo kontent ma w polszczyźnie mocne swoje pierwotne znaczenie – zadowolony, zbudowany, rozweselony, rad. Zresztą czyż poważna część treści publikowanych w mediach społecznościowych (choćby na Facebooku) to nie swoista kontentologia, obliczona na wywoływanie dobrego samopoczucia i różnych odmian śmiechu: od półuśmieszku do rechotu?

Są jeszcze tacy, którzy naprzemiennie używają słów: content marketing
i kontent marketing, nie przejmując się zbytnio brakiem terminologicznej jednolitości w swoich tekstach i opisach swoich WWW. To specjaliści od SEO.

 

Gdzie jest racja?


Ani Google, ani komunikacja internetowa nie lubią językowej mglistości: wieloznaczności słów i fraz, ich nadmiernej długości (nie więcej niż 4 sylaby to jest to!), statystycznej nierozpoznawalności. Indywidualne gusty i inne szlachetne względy (na przykład obrona polszczyzny) muszą w komunikacji za pośrednictwem Google i jej partnerów ustąpić miejsca regułom skuteczności.
A termin content marketing i jego pole skojarzeniowe stają się  coraz bardziej rozpoznawalne także na naszym polskim podwórku i termin ten zdecydowanie dominuje nad innymi – bliskoznacznymi.


Poniżej kilka graficznych argumentów mówiących  o dominacji content marketingu w zapytaniach  użytkowników  Internetu:

Rys.1 Popularność frazy content marketing 2004 - 2015: USA – Anglia – Polska.



Źródło: http://www.google.pl/trends

Rys.2 Popularność fraz content marketing, kontent marketing, marketing treści odnotowana przez Google 2013 - 2015: Polska. 



Źródło: http://www.google.pl/trends

 Rys.3 Popularność  fraz content marketing, kontent marketing, marketing treści i zawartości  sporządzona przez Google na użytek kampanii reklamowych.

drukuj artykuł
9 wyróżników komunikacji blogowej
15 wrzesień 2015
Blog prowadzić każdy może, jeden lepiej, a drugi... czytaj więcej
6 korzyści z autorskiego słownika na WWW
11 maj 2015
Własne słowniki, leksykony czy terminarze publikuje na... czytaj więcej
Recepta na optymalizację tekstów
01 grudzień 2014
Jak pisać,  aby sieciowe treści były optymalne? czytaj więcej
Czy można zdobyć pozycję w Internecie z dnia na dzień?
18 grudzień 2014
„Wyszukiwarka to dzisiejszy odpowiednik poczty lub... czytaj więcej
6 głównych przykazań działań na Facebooku
20 sierpień 2015
Stworzenie wpisu to ćwierć sukcesu, jego dalsze dobre... czytaj więcej
Poleć znajomemu
Poleć naszą stronę i wyślij znajomemu linka na adres e-mail